Gevonden routes: 115

Zoekresultaten > grebbelinie route zuid

Grebbelinie route Zuid

Exacte afstand: 38 km
  • Foto: Marten Idema
  • Foto: Marten Idema
  • Foto: Marten Idema
Foto: Marten IdemaFoto: Marten IdemaFoto: Marten Idema

Al tijdens de Tachtigjarige Oorlog is men op het idee gekomen om een verdedigingslinie tot stand te brengen door een wal aan te leggen van de Grebbe tot de Zuiderzee.

Route-informatie
De Grebbelinieroute (zuid 38 km) vormt samen met de Grebbelinieroute (noord 36 km), de hele Grebbelinieroute (68 km). U verlaat Veenendaal via de Bisschop Davidsgrift/ het Valleikanaal, in de 15e eeuw gegraven bij een eerste poging tot turfwinning in de ‘Rhenese Venen’.

1 Iets van het oude veenlandschap bleef bewaard in de natuurreservaten De Blauwe Hel en De Hel.

2 Er volgt een heel stuk langs de Bennekomse Meent met zijn blauwgraslanden en de (3) Veenkampen (zie Kraatsroute).

4 Bij de Grebbesluis staat u aan de voet van de Grebbeberg, waar in mei 1940 zo hevig om gevochten is. Het fietspad langs de voet van de berg voert over de voormalige dijk, waarover voor de oorlog de tram van Arnhem naar Utrecht reed.

5 Links vóór u ziet u ‘halve manen’, verdedigingswerken ter bescherming van de ‘berg’.

6 Het natuurontwikkelingsgebied De Blauwe Kamer. Hier werd de uiterwaarden teruggegeven aan de river. Het is nu een zeer vogelrijk gebied.

7 De grote autobrug voorbij de Grebbeberg is gebouwd op de peilers van de in de oorlog verwoeste brug in de spoorlijn van Amersfoort via Kesteren naar Duitsland.

8 Rhenen heeft het er, net als Scherpenzeel in mei 1940 lelijk van langs gekregen. Ook hier werd het centrum in traditionele stijl herbouwd. De fraaie Middeleeuwse Cuneratoren vormt een markant herkenningspunt op de heuvelrug.

9 Terug nu naar ’t Veen, langs de boszoom met uitzicht over de landerijen waar vroeger inlandse tabak is verbouwd.

10 Verderop links werd een enorm zandwinningsgat ingericht voor de recreant. De bovenrand is een klein kwartiertje klimmen, maar biedt een subliem uitzicht over de Vallei.

11 Na het gat komt u langs het Prattenburgse Bos. Park en bos zijn omstreeks de vorige eeuw aangelegd naar een ontwerp van Leonard Springer.

12 De Slaperdijk werd door de Stichtsen in 1651 aangelegd om te voorkomen dat ze steeds natte voeten kregen als de gammele Grebbedijk van de Geldersen weer eens overstroomde. Maar door die nieuwe dijk werd de wateroverlast voor de Geldersen steeds groter.

13 De conflicten daarover werden pas enigszins opgelost door het aanleggen van heulen (afsluitbare onderdoorgangen) in de dijk bij De Rode Haan. Later bleek de Slaperdijk een handige keerkade in de waterlinie. In de 19e eeuw bouwde men een klein aarden verdedigingswerk om de inlaatsluis en de heulen te beschermen. Dit Voormalig Werk aan De Rode Haan is tegenwoordig in gebruik als gemeentelijk recreatieterrein.

14. De Emminkhuizerberg ontstond in de IJstijd als een rug van morenemateriaal tussen twee ijstongen.
(Op dit punt kunt u ook overgaan op de Noord route)

15 Het fort van de Buursteeg diende om de toegang tot Emminkhuizerberg af te grendelen. Met de aanleg van de Rijnspoorweg in de jaren 1840 werd het spoor met opzet precies door het hart van de schans gelegd.

Eigenaar route
deVeluwe.nl

 

Regio: West Ede gemeente kaart

Download pdf